Hoe zeker bent u ervan dat uw facilitaire kosten op het juiste niveau zijn? Door het ondergeschikte karakter krijgt de inkoop van facilitaire zaken zoals kantoorartikelen, drukwerk, telefonie en uitzendkrachten vaak onvoldoende aandacht. Dit resulteert regelmatig in een flink besparingspotentieel. Een besparingspotentieel dat met name aanwezig is bij middelgrote bedrijven waar de facilitaire inkoop vaak versnipperd plaatsvindt. Daarnaast is, door de breedte van het vakgebied, kennis en ervaring in veel gevallen maar in beperkte mate aanwezig.

Besparingspotentieel herkennen

Kostenbesparing is in deze turbulente economische tijden een actueel thema in het management team. Een van de meest effectieve manieren voor de office manager om aan de realisatie van kostenbesparingen een bijdrage te leveren, is verbetering van de facilitaire inkoop. Door de diversiteit van de uitgaven, van uitzendkrachten tot energie en van drukwerk tot schoonmaak, is echter niet altijd duidelijk waar het besparingspotentieel ligt.

Het rentmeesterschap van uw afdeling

Kostenbesparing is in deze turbulente economische tijden een actueel thema in het managementteam. Ook voor de afdeling die u aanstuurt zal dit thema actueel zijn. Hoe kunt u ervoor zorgen dat op uw afdeling goed rentmeesterschap wordt nageleefd? Welke factoren spelen een rol en waar ligt uw invloed? En hoe kunt u eenvoudig een besparingsproject opzetten?

Besparen op energie

Alle regelingen worden door de Nederlandse overheid geruime tijd voordat de regeling ingaat gecommuniceerd met het volk in de Staatscourant. Maar is er op dit moment een subsidie zonnepanelen 2019 waar je gebruik van kunt maken? Er zijn enkele indirecte manieren om minder voor zonnepanelen te betalen, maar is er geen echte subsidie zoals die uit 2012. Er zijn vaak goede manieren om ook te besparen op uw energiekosten binnen uw bedrijfspand. Denk aan warmteterugwinning en zonnepanelen. Op deze pagina meer hierover.